The final day  - Reisverslag uit Mdumbi, Zuid-Afrika van Ubuntu Jongeren - WaarBenJij.nu The final day  - Reisverslag uit Mdumbi, Zuid-Afrika van Ubuntu Jongeren - WaarBenJij.nu

The final day

Blijf op de hoogte en volg Ubuntu Jongeren

15 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Mdumbi

Het einde in Mdumbi is nu genaderd. Het is ons laatste dagje, op deze toch wel vertrouwde plek, voor we weer richting huis vertrekken. Na een goed ontbijt was het weer tijd om de handen uit de mouwen te steken. Een deel van onze groep ging namelijk de laatste lootjes leggen bij de kliniek. De geul  afmaken was het laatste project. Na nog wat stenen te hebben gezocht konden ze de geul opvullen. Aan het eind van de ochtend was ook dit project volledig afgemaakt.

Niet iedereen ging mee naar de kliniek. Voor diegene die achterbleven was er tijd om koffers klaar te maken.  Dit was voor een aantal onder ons nog een grote klus (waaronder ik). Ook gingen er nog een paar naar het uitzichtpunt om de laatste foto's te schieten. Het leek bijna op een professionele fotoshoot.
Ook werd er het laatste likje aan het wegwijs bord gegeven. Op het backpackers kamp staat namelijk een richtingwijzer. Wij vonden het natuurlijk een fantastisch idee om Pijnacker daar ook op te bevestigen. Op het wegwijs bord staat nu dat het 9901 km is van Mdumbi backpackers kamp naar Pijnacker toe. Nu kunnen dus alle bezoekers van Mdumbi de weg vinden naar ons thuisfront.
Voor de kliniek werd ook nog een bord gemaakt. Op dit bord stonden alle sponoren van de kliniek, waaronder dus ook de Ubuntu's.
Er werden ook Ubuntu shirts beschreven die als check gingen dienen. Deze checks werden in de avond overhandigd. We hadden een check voor het restaurant van het backpackers kamp en voor de pre-school. Van te voren zijn we nagegaan wat ze het meeste nodig hadden. Uiteindelijk geven we aan het restaurant een hot solar water systeem. Voor de school hadden een check voor 4 kindertafels, 15 stoelen en 2 grote houten tafels. Ook werden er een paar shomodellen van handgemaakte kleding geshowd. Deze kleding word geschonken door een mevrouw uit Pijnacker noord.  Onder handgemaakte kleding verstaan we bijvoorbeeld jurkjes, rokjes en hempjes. Er werdt ook nog verteld dat er een container vol met spullen nog in aantocht is. De spullen in de container kan daar onderling verdeeld worden.

Nu even terug naar de middag. In de middag was het tijd voor actieve dingen. Er stonden namelijk surfen of kajakken op het programma. Gelukkig hadden we een prachtige dag voor deze water activiteiten. De surf boys en girls moesten op het zand eerst de bewegingen voor het surfen oefenen. We moesten op ons buik liggen en peddel bewegingen maken. Hierbij kreeg je net het gevoel dat we een schildpad waren op het droge. Vervolgens konden we eindelijk onze schildpad moves op het water vertonen. Na een aantal golven was het zelfs iedereen gelukt om op het surf board  te gaan staan. Echte surf professionals.
Voor de surfers werd er zelfs spontaan een vuurtje gemaakt omdat we het koud kregen. Het blijft gewoon leuk dat hier van alles gewoon spontaan kan gebeuren.
Nu genoeg over de surfers. De kajakkers zijn ook erg actief bezig geweest. Ze zijn maar liefs 1,5 uur lang aan de gang geweest. Wat moet je voorstellen bij een kajak hier in Afrika, dat is namelijk een veredelde surfplank. Er was daar onderweg ook van alles te zien. De vissen vlogen namelijk bijna de kajak in.
Toen iedereen terug was van de sportieve activiteiten bleek dat de stroom het weer deed. Wat waren we daar blij mee want dan kon er in de avond nog wat laatste dingen ingepakt worden met licht. Met licht is het wel een stukje makkelijker om de laatste dingen te vinden die ergens in de hut rondslingerde.

Voor een aantal onder ons was er geen sportieve activiteit bij. Er moesten namelijk weer busjes gehaald worden voor onze terug reis. Natuurlijk gaat dit ook op ze Zuid-Afrikaans. De wachttijd was natuurlijk weer lekker lang maar we raken er aan gewend. Zoals elke avond was het nu ook weer vroeg donker. Dit betekende voor de chauffeurs dat ze door het donker en de stof elkaar moesten volgen door middel van elkaars achterlichten. Gelukkig waren er dit keer geen lekke banden maar bij elke bus reis moet er wat spectaculairs gebeuren. Dit keer werd er een zijspiegel van een stilstaande auto kapot gereden. Deze man had een achtervolging ingeschakeld en de busjes gevolgd tot Mdumbi. Gelukkig was het een vriendelijke man en is alles goed afgehandeld.

Ons laatste avondmaal bestond uit twee gangen. Als eerst kregen we als voorafje gebonden mosselsoep met het zelfgemaakte brood. Vervolgens stond er op het menu een beest dat op een kreeft leek. Dit hadden de oven het vuur gebraden. Ook hadden ze visballetjes gemaakt. Erg lekker voor de visliefhebbers onder ons.
Na het eten waren er een paar meiden die nog een dans wilde laten zien. Voor ze begonnen werden we nog bedankt voor alles wat we gedaan hebben. Alle meiden onder ons kunnen nog wat leren van die dansmoves.
Na een hoop gezelligheid in dit backpackers kamp is het nu na al die leuke en onvergetelijke dagen toch een eind aan gekomen. Nu nog genieten van de laatste dagen tijdens onze terugreis want daar gaan we ongetwijfeld nog mooie dingen zien.

Veel liefs van Tamara Bruinen

• 15 Augustus 2012 - 21:28

Bart En Ris:

Lieve Ubuntu's wat gaat de tijd snel. Wat is er veel gedaan,gebeurd en beleefd. Wat een mooi en lang verslag met aan het eind een overzicht/afsluiting van de afgelopen 3 weken.We wensen jullie allen heel veel sterkte met het afscheid nemen en hopen dat jullie een voorspoedige reis hebben in de busjes en later met het vliegen!! Tot op Schiphol

• 15 Augustus 2012 - 21:31

Wilma:

Hallo allemaal,
    Wat leuk dat ik weer een nieuw verhaal aantref. Moet heerlijk geweest zijn dat sporten. Mijn surfer Aad is daar vast niet aan toe gekomen, want die moest vast busje rijden. David, die vier hechtingen zitten, hoop ik, niet in je gezicht?
    Ik wens jullie allemaal een veilige en voorspoedige thuisreis en tot ziens op Schiphol!
    Wilma xxxxxxxxx .....

• 15 Augustus 2012 - 21:59

Gertjan:

Hey tamara, leuk stuk. ik ben benieuwd hoe de safari geweest is. Nederland onder van gaal staat met een doelpunt achter tegen België. De terugreis kan nu bijna beginnen. Ik denk helaas niet dat ik er bij kan zijn om jullie op te wachten op Schiphol, maar ben vast aan het nadenken over wanneer we de eerste Ubuntu pool reünie gaan organiseren, want ik ben natuurlijk erg benieuwd naar jullie inside story's. Houd je mail in de gaten. Veel plezier, Grtz Gert

• 16 Augustus 2012 - 13:58

Aad En Eleen:

Hallo allemaak,
    Wat fantastisch dat jullie zo'n mooi slot hebben van deze byzondere prachtige reis.
    We wensen jullie tenslotte een goede safari en terugreis. Hopelijk niet zo lang wachten in Johannesburg als Gertjan.
    Tot ziens op Schiphol.
    Groetjes Aad, Eleen en Arend.

• 16 Augustus 2012 - 20:24

Matthijs:

Hallo allemaal,

goede reis terug! We zien jullie morgen op Schiphol :)
    Groetjes, Matthijs

• 16 Augustus 2012 - 22:00

Fam Bruinen:

Ik weet niet of jullie dit nog gaan lezen onderweg, Misschien als je ook tegen lange wachttijden aanloopt tijdens de ries dat jullie nog even tijd hebben de site te bezoeken. Allen een goede reis toegewenst en veilig weer thuis.
    groetjes, fam Bruinen

• 16 Augustus 2012 - 23:21

Wim:

Even voor alle familie en vrienden van de ubuntu-ers: via de app FlightAware kan je de vlucht van de Ubuntuers volgen. Ze zijn mooi optijd vertrokken uit Z-A. Ze vliegen nu boven Zambia en worden om 05.33 uur in Cairo verwacht. Daar zullen ze weer om 10.10uur vertrekken. De verwachte aankomst op Schiphol is 14.50 uur. Morgen ochtend zal ik nog even een up-date geven

groeten Wim