Afscheid nemen bestaat niet! - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Ubuntu Jongeren - WaarBenJij.nu Afscheid nemen bestaat niet! - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Ubuntu Jongeren - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen bestaat niet!

Blijf op de hoogte en volg Ubuntu Jongeren

17 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Een regel uit een lied van Marco Bossato en door mij gebruikt in een dagsluiting,het geeft weer hoe ik over deze werkvakantie denk.

In het vliegtuig tussen Johannesburg en Caïro schrijf ik de laatste weblog.
Om mij heen slapen de meesten of doen een poging,het was een lange dag en iedereen verlangt denk ik een beetje naar huis ,al is het afscheid van Zuid Afrika nemen niet erg gemakkelijk want wat zijn we goed verzorgd en wat zijn Afrikanen toch open en vrolijke mensen en blij met alles wat ze hebben ook al is het vaak heel veel minder dan dat wij gewend zijn.

Er is al veel geschreven de afgelopen weken en soms moest we wachten tot er internetverbinding mogelijk was zoals ook de laatste dagen.

Wat hebben we veel meegemaakt waarover nog niets is geschreven maar deze verhalen zult u zeker de komende weken nog horen.
In elk geval iedereen bedankt die een reactie heeft geplaatst op onze weblog,het is toch mooi dat we op deze manier met elkaar in contact bleven.
De afgelopen drie weken hebben we als groep leuke,minder leuke en verdrietige zaken met elkaar gedeeld.

Er is ontzettend hard gewerkt de gestelde doelen zijn gehaald en zelfs nog meer dan dat ,denk maar eens aan:
Irrigatiekanaal voor schoon water voor de clinictuin
Gat gegraven en uitgehouwen voor de septicstank
Copbricks gemaakt
Zusterhuis geschilderd en gerenoveerd
Gras gemaaid
Toiletgebouw geschilderd
Scholen over Nederland verteld en samen met de kinderen gespeeld
Voetbalwedstrijden gespeeld lokale teams
Donaties voor de pre-school en het restaurant
Een grote stapel met kleding gegeven aan de leiding van de pre-school

Ook minder leuke dingen en verdrietige dingen horen bij een reis
Een paar ongelukjes zoals David dit overkwam en er 4 hechtingen aan over hield
Iris die bij het surfen haar enkel blesseerde en hinkelend Nederland binnenkomt.
En uiteraard denken we aan Yvon en Ronnie die moesten horen dat schoonzuster en tante overleden was.
Tijdens onze laatste dagsluiting hebben we in een gebed om kracht gevraagd voor Yvon en Ronnie

Zelf kijk terug op een lange voorbereidingstijd waarin veel is gebeurd en hard gewerkt is en hoop dat iedereen die mee is geweest zich ook realiseert hoe goed we het nog steeds hebben in Nederland en dat het belangrijk dit door te geven aan iedereen die het maar horen wil.

Inmiddels ,zoals u allemaal weet ,zijn we  al een sinds een paar maanden inwoners geworden van Zwolle en zullen vele contacten in Pijnacker gaan missen.
Voor mij de laatste keer dat ik nog een werkvakantie vanuit Pijnacker ga meemaken maar kijk met voldoening terug op twee mooie vakanties..
Iedereen , leiding,jongelui maar ook het thuisfront bedankt voor de bijdragen die geleverd zijn,want we mogen met trots terugzien op deze werkvakanties en  in onze rugzakken een schat van ervaring meenemen.
Wij mogen God danken dat we de mogelijkheden kregen en dat hij ons heeft bewaard in de afgelopen weken.

Inmiddels zijn de lampen uit in het vliegtuig tijd om naar de film kijken of te gaan slapen het is inmiddels 24.00 uur.
Tot straks of anders bij een evaluatie in de tweede helft van dit jaar.

Want afscheid nemen bestaat niet.....!toch?

Gerrit Groenink

ps de container is nog niet gearriveerd

• 17 Augustus 2012 - 09:43

Aad En Eleen:

Hallo Gerrit,
    Nu even een laatste email aan jou gericht. Wat een mooi laatste verslag en afscheidsbrief van deze mooie en indrukwekkende periode in Zuid Afrika. Straks zullen we elkaar op Schiphol zien, maar nu alvast heel hartelijk dank , ook aan de andere leiding, voor alles wat jullie voor de jongeren hebben gedaan.
    Door jullie inzet is deze reis een overgetelijke belevenis geworden die ze heel hun leven zullen herinneren.
    Goede reis verder en nogmaals heel veel dank.
    Hartelijke groeten,
    Aad en Eleen Kranenburg.

• 17 Augustus 2012 - 09:43

Aad En Eleen:

Hallo Gerrit,
    Goede reis verder en nogmaals heel veel dank.
    Hartelijke groeten,
    Aad en Eleen Kranenburg.

• 17 Augustus 2012 - 10:05

Alice Groenink:

Hallo Gerrit,
    blij om een mooi stuk van jou te lezen en te weten dat alles volgens planning verloopt.
    Jullie zitten nu zo ongeveer net in het vliegtuig van Cairo naar Asd. als alles goed is.
    Een heel goede vlucht allemaal toegewenst en tot vanmiddag op Schiphol.
    Respect voor alle Ubuntujongeren en leiding voor alles wat jullie de afgelopen drie weken hebben gedaan, maar natuurlijk ook voor de lange voorbereidingstijd met zoveel akties. Hopenlijk hebben jullie elkaar in Afrika over en weer met de plaatselijke bevolking geinspireerd, maar zeker ook ons hier in Nederland. Telkens zingt er een liedje in mijn hoofd dat doorover gaat met de volgende woorden:

want de zegen gaat door waar men open maakt,
    daar waar men wordt geraakt.
    Want de zegen gaat door waar men inspireert,
    daar waar men liefde leert.

Misschien kent Aad de melodie hier wel van, in ieder geval de vader van Niels!
    Als je dit eenmaal in je hoofd hebt, krijg je het er niet meer uit.
    Dikke kus en tot vanmiddag!!!
    De laatste keer een groet uit Grootebroek van Coby, Jan en Lies

• 17 Augustus 2012 - 11:10

Jos:

RESPECT voor jullie werk!

Welkom in Nederland!

Tot snel;)

• 17 Augustus 2012 - 11:19

Wim:

heb net gezien dat e om 10.29 uur uit Cairo zijn vertrokken. Volgens de planning zijn ze nu om 14.59 uur op Schiphol.

• 17 Augustus 2012 - 23:07

Bart En Ris:

Beste Gerrit en overige leiding, DANK JE WEL voor alles!! Wat fijn dat jullie allen weer veilig thuis gekomen zijn en alles naar tevredenheid is verlopen, dat jullie daar meer hebben kunnen doen voor de mensen in Zuid Afrika!! We hebben al veel van Marleen gehoord, vast nog niet alles, maar dat komt nog wel!! We zijn ook erg benieuwd naar de foto's!! Het is veel, heel veel, wat er in de afgelopen 3 weken is gebeurd, niet alleen voor jullie als UBUNTU, maar ook bij het thuisfront!! Ik hoop dat ook deze dingen nog verder gebracht gaan worden : bv een stuk in de Telstar/ CC oid, zodat al de mensen die jullie op wat voor manier gesponserd hebben ook weten hoe de situatie was en geworden is!! Gerrit en familie veel geluk in jullie nieuwe omgeving Zwolle!! Groetjes uit Leidschenveen Bart en Ris Dobbe

• 18 Augustus 2012 - 12:34

Rob,Marian,Tim,Samantha:

lieve ubuntu's
    Wat een prachtige verslagen allemaal, deze van Gerrit
    geeft heel goed weer de onderlinge verbondenheid.
    We waren gisteren op Schiphol blij jullie weer gezond en wel terug te zien.
    BEDANKT Ubuntu voor al jullie inzet en harde werken
    voor mensen die maar weinig hebben.
    Iedereen succes met de dingen die nu weer aan de orde zijn, werk , studie, pre-pensioen

Liefs van Rob,Marian Vrijenhoek

• 18 Augustus 2012 - 16:22

Wilma:

Hallo allemaal,
    Even een dag niet gekeken om mijn dierbaren weer live in de armen te kunnen sluiten en dan toch nog een mooi verhaal. Blij dat jullie er weer allemaal, gezond of redelijk gezond zijn. Jullie zagen er gisteren na al dat gereis best een beetje moe uit. Sterkte met het weer wennen in Nederland en voor Yvon en Ronnie extra veel sterkte.
    Wilma

• 18 Augustus 2012 - 19:13

Ella Van Der Wal:

Lieve Ubuntu gangers,

Net het verslag van Gerrit gelezen.
    Inmiddels zijn jullie al een dagje thuis.
    Hopelijk weer helemaal uitgerust en bijgetankt.
    Bedankt voor jullie mooie verhalen en gauw tot ziens.
    Liefs Ella.