(Wed)strijd - Reisverslag uit Mdumbi, Zuid-Afrika van Ubuntu Jongeren - WaarBenJij.nu (Wed)strijd - Reisverslag uit Mdumbi, Zuid-Afrika van Ubuntu Jongeren - WaarBenJij.nu

(Wed)strijd

Blijf op de hoogte en volg Ubuntu Jongeren

13 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Mdumbi

Hallo thuisfront,

Na een onvergetelijke (zater)dag zitten wij, Miriam en Niels, voldaan dit verslag te schrijven. Maar voordat we vandaag bespreken moeten we het nog even over gisterenavond hebben.

Gisterenavond rond 20.30 zat iedereen voor de bonte avond klaar in de kerk, een deel zelfs helemaal opgetut. In Gertjan zijn ogen was het een open podium/karaokeavond, maar in werkelijkheid was het een afscheidsfeestje. Iedereen had een act voorbereid, behalve Gertjan. De avond begon met een opening live vanuit het grote bos. Meneer de uil (alias Aad) las voor uit de Afrikaanse Fabeltjeskrant. Na de befaamde woorden 'snaveltjes dicht en oogjes toe' was het tijd voor de tweede act. De leiding kwam met een ware performance waarin alle Ubuntugangers met persoonlijke items omschreven werden. Deze act werd verdeeld over de hele avond. De volgende act was het ABC door de meiden van hut 8 (lees gele nagellak). In dit ABC werden de jongens van operatie nagellakremover vast getapet en voor schut gezet. Vervolgens moesten de meiden het bezuren: ze moesten geblinddoekt de billen van vijf mannen raden. Dit leidde tot een hoop lol en Fransje als winnares (hoe kan het ook anders...). Hierna was Gertjan de spreekwoordelijke 'man met de korte achternaam'. Hij werd door zijn als dames verkleedde hutgenoten getrakteerd op een ware lapdance. Aangezien je een gegeven paard niet in de bek mag kijken onderging hij dit spektakel vrolijk lachend als een boer met kiespijn. Deze act werd opgevolgd door 'het dondert en het bliksemt' uitgevoerd door de heren met een aangepaste tekst over Zuid-Afrika. De avond werd afgesloten door hut 8 met 'het regent zonnestralen' wederom met aangepaste tekst over Gertjan. Maar er was nóg een verassing: operatie gele nagellak/ducktape had wederom toegeslagen. De hut van de nagellakremovers was tijdens de bonte avond overhoop gehaald, afgezet met lint en gevuld met ballonnen, waaronder vier ballonnen gevuld met tandenborstels. Deze actie was een top-payback en zal niet snel overtroffen worden!
Na de bonte avond bleek als klap op de vuurpijl dat onze gids een afterparty voor de Ubuntu's geregeld had. Na een hoop gezelligheid, muziek, dans en (gesponsorde) drankjes ging iedereen vroeg naar bed (in de ochtend dan hè). Er was echter een klein minpuntje: David viel aan het eind van de avond ongelukkig op zijn hoofd, waardoor er een aardige jaap in z'n hoofd terecht was gekomen. Gelukkig was onze reddende engel (alias Caroline van der Werff) in de buurt om David te redden. Met vier hechtingen en een mooie tulband kon David ook naar bed. Maar wees nu niet ongerust, hij is buiten levensgevaar (lees het gaat goed met hem).

Nu over tot de orde van de dag: vanochtend voor het ontbijt met toast en chili-spaghetti-bolognese-currie-saus werd rond 6.30 Gertjan uitgezwaaid door een deel van de groep. Koen B, Linda, Gerrit, Elly en Stan vergezelden hem opweg naar het vliegveld. De rest van de groep vertrok na het ontbijt richting het voetbalveld waar onze tweede interland gespeeld ging worden. De wandeltocht duurde minder dan een uurtje, Afrikaanse tijd. Wij Nederlanders deden er dus anderhalf uur over. Voordat we vertrokken hoorden we dat we de rivier over moesten steken. Meesten van ons dachten dat de onschuldige rivier niet boven de knie zou komen. Bij de rivier aangekomen schrokken de meeste van ons: het water stond ons letterlijk aan de lippen! Met tassen en schoenen op het hoofd werd de rivier overwonnen. De schade: natte onderbroeken, doorweekte bh's en een paar verzopen tassen.  Na een mooie wandeltocht langs de kust kwamen we aan bij ons 'stadion' aan de Indische oceaan.
Irene, Fransje Aad en Miriam hebben hier een tweetal interviews afgenomen. Het eerste interview was in het kantoor van de 'home based care group'. De home based care group bestaat uit zestien vrouwen die elke dag mensen bezoeken die hulpbehoevend zijn. Deze wordt ondersteund door de ZWO uit Pijnacker. Het tweede interview was met de HIV-counseler van Transcape. Zij geeft voorlichting over HIV op onder andere scholen en ziekenhuizen en leidt verschillende HIV-steungroepen. Tijdens deze interviews werd door de rest van de groep gekeken naar de eerste voetbalwedstrijd, waarna er HIV-voorlichting werd gegeven aan de toeschouwers op een hele toegankelijke manier die voor zelfs de jongste kinderen te begrijpen was. Opvallend was dat alle kinderen erg geboeid werden door het verhaal. Daarna was het tijd voor Oranje om het veld te betreden met onze nieuwe aanvoerdster Tamara van der Spek. Na een spannende wedstrijd, zonder koeienvlaaien maar uiteraard met hobbels, verloren we de wedstrijd met 1-0. We konden dus met opgeheven hoofd het 'stadion' verlaten, op naar Mdumbi! Op de terugweg eiste de rivier meer slachtoffers: een onverwachte rotspartij bezorgde verschillende verwondingen en twee Ubuntu's zijn op het nippertje aan een haai ontsnapt! Ruben en Irene werden gestoken door een zandhaai, niets ernstigs maar wel vervelend. Aangekomen in Mdumbi ontstond er een heuse run naar de douchehut. Gelukkig vielen er in deze strijd géén slachtoffers. Met gewassen haren konden we aanschuiven aan het diner.
Op het moment van schrijven wordt er in de kerk een film vertoond over het ontstaan van Mdumbi backpackers en de omgeving.

Knuffels voor iedereen,

Miriam & Niels

Ps. Dikke kus en knuffel voor Robert
Pps. Gertjan we hopen dat je veilig aangekomen bent en we hebben ons uiterste best gedaan om geen spelfouten te maken.

• 13 Augustus 2012 - 22:25

Evert En Tineke Nieuwkoop:

Wat een verhaal. Gelukkig is er niet iets heel erg vervelends gebeurd. Houdt het hier verder bij met spannende dingen. Geniet van de laatste dagen. Groetjes van Evert en Tineke

• 13 Augustus 2012 - 22:28

Evert En Tineke Nieuwkoop:

p.s. Marleen gefeliciteerd met je verjaardag.

• 13 Augustus 2012 - 22:38

Rob,Marian,Tim:

lieve ubuntu's

Wat hebben jullie weer veel beleefd,
    we begrijpen dat alle ongelukjes, gelukkig !!!
    goed afgelopen zijn.
    Marleen gefeliciteerd met je verjaardag!
    Doe voorzichtig allemaal en geniet .

Veel liefs aan iedereen !

Dikke kus aan Jasper en Eveline

• 13 Augustus 2012 - 22:46

Marlien:

Lieve miriam en andere harde werkers,

Wat leuk je even te horen. Dit samen met een uitstekend verslag, heb geen spelfouten kunnen vinden hoor, is een prima inkijk hoeveel lol jullie ook hebben onder elkaar.
    Ik wens jullie namens opa,oma,broer,schoonzus, pap en mam een goede reis terug.

Liefs mam

• 13 Augustus 2012 - 22:47

Oma En Opa Buitenhek:

Lieve Miriam,
    Elke avond lezen we het verslag en horen hoe jullie de dag doorgebracht hebben.
    Wat een variaties!
    Wij wensen jullie nog een paar fijne dagen en een goede reis naar huis.
    Je weet, je bent heel hartelijk welkom!
    Liefs oma en opa.

• 13 Augustus 2012 - 22:48

Jos:

Kijk nu komen de spannende verhalen! Lekker bezig captain Tamara....helaas de nederlaag. Komt er nog een revanche wedstrijd of was deze nederlaag de K.O.?
    WEl gaaf dat jullie echt de wildernis moeten trotseren om een wedstrijdje te spelen.

Take care!
    Groetjes Jos

• 13 Augustus 2012 - 23:36

Bart En Ris:

Oei steeds even gekeken zou er nu geschreven zijn, he weer niet, spannend hoor!! Wat een belevenissen zeg, maar jullie lopen wel een paar dagen achter, zijn dus nog benieuwd naar de verslagen die gaan komen!! Nou Marleen je verjaardag is bijna voorbij, er is veel aan je gedacht, ik ben ook nog door Oma gebeld, ook van haar nog de Felicitatie!! Wij (als gezin) zijn allemaal benieuwd, naar jou verhaal en horen dit graag tijdens het eten as vrijdag! Lieve Ubuntu's, we wensen jullie een goede afsluiting van het doel, waarvoor jullie je in Nederland en in Zuid Afrika hebben ingezet, de 3 weken zitten er bijna op!! Succes morgen!!

• 14 Augustus 2012 - 00:11

13 Augustus 2012 23.oo Door Oma En Opa Veijenhoek:

Lieve Ubuntu jongeren

Met heel veel belangstelling volgen wij jullie verslagen elke dag met veel bewondering.
    Maar aan alles kom een eind ook van jullie verblijf in afrika
    Nog een paar fijne dagen en een hele goede reis naar huis
    Wij zullen op Schiphol zijn om jullie te verwelkomen
    Jasper en Evelien een dikke van ons

Oma en Opa

• 14 Augustus 2012 - 00:55

Erik:

Hallo ubuntu's,

Mooi verhaal weer. Ik heb nu denk ik wel een idee hoe Heidi aan haar teenblessure komt. Wat zijn jullie een hoop ervaringen rijker zeg! Ik ben toch wel stiekem jaloers hoor. Heel veel succes met de terugreis komende dagen en veel plezier in het wildlife park onderweg!

Een dikke knuffel voor Heidi en groetjes aan alle anderen.

• 14 Augustus 2012 - 07:38

Robert:

Lieve Miriam,

Leuk verslag, gelukkig is niemand ernstig verwond.
    Valt me wel beetje tegen dat jullie met 0-1 hebben verloren, daar moeten we maar is goed over gaan hebben.
    Verder wens ik je een hele fijne terug reis.
    ohja en miriam het is me gelukt me dekbed in dat hoesje te krijgen (heb me moeder lief aangekeken)
    de kusses heb ik wel zelf gedaan GOED HEA!

dikke kus Robert

• 14 Augustus 2012 - 08:29

Bertine:

Ruben, wat is een zandhaai en sinds wanneer kan hij/zij prikken?
    Dikke kus, Bertine

• 14 Augustus 2012 - 09:23

Alice Groenink:

Molow lieve Ubuntu's,

Dat was wel een heel bonte avond! Wat een gezelligheid.
    Fijn dat er weer stroom is en dat we toch dit mooie verhaal konden lezen.
    Wij wensen jullie heel veel plezier op de terugreis en hopen dat jullie veel mooie dieren zullen zien.
    Een veilige vlucht naar huis en tot vrijdag op Schiphol.
    Veel lieve groetjes uit Grootebroek van Lies, Coby en Jan

• 14 Augustus 2012 - 10:19

Koos, Cora En Jessica:

Goedemorgen allemaal,
    Met je tas op je hoofd door de rivier, toch een klein stukje expeditie robinson, Eef. Nog een paar dagen van deze super ervaring. We kijken hier op Kreta naar BVN met Jessica naar de taarten van Abel.Drie keer raden wat we hebben als je thuis komt!
    Tot vrijdag op Schiphol, groet van ons aan jullie allemaal. Knuffel voor Jasper en Eveline

• 14 Augustus 2012 - 10:32

14 Augustus 2012 10.30 Opa En Oma Vrijenhoek:

Goede morgen Jasper en Evelien

• 14 Augustus 2012 - 10:55

14 Augustus 2012 11.35 Oma En Opa Vrijenhoek:

Goede morgen Jasper en Evelien en mede strijders

Bij het na lezen van mijn bericht van gisteren zag ik enkele fouten
    die ik even wil recht zetten

Een dikke knuffel voor Evelien en Jasper van O en O

• 14 Augustus 2012 - 13:08

Chantine:

Wat een heerlijk verslag weer, heb er van genoten zoals van alle verslagen, wat zullen julle naast het harde werken ook veel plezier gehad hebben. Nu dan de terug reis ik hoop dat jullie nog veel moois zien onderweg en een hele goede vlucht.

Groetjes aan iedereen en voor Miriam een hele dikke knuffel tot vrijdag Cees en Chantine

• 14 Augustus 2012 - 16:04

Wilma:

Hallo allemaal,
    Na een paar dagen mediastilte is er gelukkig weer een bericht van jullie. Jullie hebben Gertjan feestelijk uitgezwaaid. Ik hoorde van Eleen dat hij erg enthousiast was over alles wat jullie daar beleefd hebben.
    Ons modem thuis heeft het begeven, dus ik mail nu bij Eleen en Aad vandaan. Veel plezier in de laatste dagen. Het wordt nu echt aftellen. (Ben ik wel blij om, want ik begin het nu toch wel een beetje stil te vinden)
    tot gauw en veel knuffels,

Wilma

• 14 Augustus 2012 - 16:11

Aad En Eleen:

Hallo allemaal,
    Wat fijn om jullie verslag te lezen. Nou Heidi en David, allebei een Zuid Afrikaans souvenir. Hopelijk vallen de ongevallen verder mee. Wat een belevenissen. Dank voor je briefje Heidi, wat Gertjan kwam brengen na een hele lange reis. Hij had het gelukkig wel overleefd.
    Nu zijn jullie onderweg op safari en we hopen dat dit een prachtig slot zal zijn van jullie reis.
    Groetjes van Arend, Droppie, Aad en Eleen.

• 14 Augustus 2012 - 17:06

Gertjan:

Yes! Elektriciteit! Wat leuk om te horen dat jullie zo dapper hebben gestreden in jullie tweede interland. Geen woorden maar daden, zo mag ik het graag zien. Facta non verba.
    Heidi, ik heb de post bezorgd, maar hoorde van je mams dat er iets met je teen is gebeurd. Toch nog een gemene payback van operatie teennagellakremover hé?

Ik kan helaas nog niet helemaal opmaken uit de verhalen en reacties waarom de stroom voor een tweede keer is uitgevallen. Watskeburt?

Hier in Nederland verval ik al snel weer in het ritme van alle dag. Gisteren weer gekeken naar VI, om te zien hoe Derksen iedereen een notoire domoor vindt, terwijl Gijp de longen uit zijn lijf lacht en Genee eindeloos loopt te trollen.

Marleen, ik ben door alle stroomstoringen wel wat laat, maar wil je uiteraard alsnog feliciteren met je verjaardag. Is mijn cadeautje nog aangekomen?

Ik ben redelijk goed op weg met leren, en probeer er vrijdag echt bij te zijn. (overigens beloof ik niks, op maandag behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst)

Leuk stuk, bijna geen spelfouten. De leukste was verassing, dat komt op mij over als een crematie.

Vriendelijke groeten van een taalpurist. (die jullie nu ongetwijfeld zelf gaan controleren op foutiviteiten)

• 14 Augustus 2012 - 18:42

Bram En Eveline:

Hallo allemaal,

Wat een leuk verhaal, en wat je noemt een bonte avond. en ja Koen dat je mooie billen heb, dat wisten wij al, nu ook de anderen vrezen wij....... Maak er nog wat van de komende dagen, tot vrijdag op schiphol!! Liefs van ons allen.

• 14 Augustus 2012 - 19:01

Oma Willemse:

Dit berichtje is voor David (en meneer de uil )
    Wat ben ik geschrokken, David, fijn dat Caroline v.d. Werff er bij was.
    Gelukkig kon je weer meedoen de andere dag. Wij verlangen wel naar jullie.
    Een dikke knuffel van oma en opa (papa en mama )

• 14 Augustus 2012 - 19:05

Marjolein:

Lieve allemaal,

Wat een belevenissen weer zeg! Heerlijk om zo mee te lezen, dan kunnen we ons hier tenminste een kleine voorstelling maken ;)

Een hele goede reis! Take care!!

Tot snel!
    Liefs, Marjolein

• 14 Augustus 2012 - 19:17

Riet En Piet Soeteman:

Beste Ubuntu,s
    Hartelijk dank voor al de mooie en indrukwekkende reisverslagen
    Jullie hebben heel wat werk verzet alle lof daarvoor
    En we geloven dat jullie ook veel beleefd en meegemaakt hebben.
    Wij wensen jullie een veilige en goede thuisreis toe
    Hopelijk hebben jullie nog mooie dingen te zien tijdens jullie terugtocht
    De hartelijke groeten
    In het bijzonder Aron

• 14 Augustus 2012 - 19:59

Rob,Marian,Tim,Samantha:

We weten niet of er nog een bericht komt
    voordat jullie weer op reis gaan, dus bij deze
    Een hele goede reis, geniet van de dingen(dieren)
    die jullie tegen komen.
    Het wordt wel tijd om jullie nu echt te knuffelen.
    We kijken er naar uit om jullie vrijdag weer te zien.

Nog even knuffels in letters voor jullie allemaal!
    Een paar extra voor Jasper en Eveline

Rob,Marian,Tim,Samantha

• 14 Augustus 2012 - 20:34

Anneke:

Dag allemaal,
    Wat een leuk verslag om te lezen,nog een paar dagen en dan zit het er weer op..goeie reis terug en elly,sjef en linda tot ziens op schiphol.

• 14 Augustus 2012 - 22:25

Wim:

he toppers, ik hoorde vanmiddag in wat voor top resort jullie nu zitten. Die luxe hebben jullie wel verdiend met z'n allen. Veel succes met de trip terug.

We zien jullie vrijdag Groetjes Wim. Ron en Von een hele dikke kus en geniet nog van de laatste dagen.

• 14 Augustus 2012 - 22:33

Rinie En Oma Hordijk:

Hallo Koen (C),
    Leuk om op deze manier jullie op afstand te volgen. Het zit er nu bijna op! We zijn erg benieuwd naar alle verhalen. Voor straks een goede en veilige terugreis! We zien je gauw!

Lieve groet,
    oma en Rinie

ps. Alle Ubuntugangers: top wat jullie hebben gedaan!

• 14 Augustus 2012 - 22:40

Fam Bruinen:

Wel, het gras is al voor mijn voeten weggemaaid door het halve thuisfront. Duidelijk dat iedereen enorm met jullie meeleeft. Een prima verslag. Nog een fijne tijd die nog rest en een goede reis terug.
    Groetjes van fam Bruinen

• 14 Augustus 2012 - 23:49

Ella Van Der Wal:

Lieve Ubuntu-gangers,
    Ook deze keer weer jullie uitgebreide verslag met veel plezier gelezen.
    Het zit er nu bijna op en gaan jullie aan de terug reis beginnen.
    Heel fijn dat jullie met elkaar veel hebben kunnen doen en veel plezier hebben gehad.
    Ik wens jullie een hele goede terugreis en een behouden aankomst.
    Tot ziens en groetjes en natuurlijk voor iedereen een knuffel, Ella

• 15 Augustus 2012 - 14:51

De Kaasboer Pijnacker:

hallo jullie , ik lees elke dag jullie verslag leuk om zo bij te blijven,mooi werk en gezellig met elkaar
    denk ik. maar ja het zit er bijna weer op hoorde ik dus goeie reis terug en wel thuis